Genuanceerde boodschap
Het duizelt me nog steeds. Wat een impact. En dat voor het aan de kaak stellen van een verborgen probleem dat niet zwart-wit is, maar het juist moet hebben van de nuances. Het is een waardevolle les die ik ook in mijn werk kan gebruiken: het is dus heel goed mogelijk om via de sociale media betrokkenheid te creëren bij een ingewikkelde en politiek geladen boodschap.
Ik vond het bijna aandoenlijk om te zien dat media als De bosnia and herzegovina mobile phone number list Telegraaf, Editie NL en RTL Late Night, die duidelijk op zoek waren naar een schandaalverhaal, snel afhaakten toen ze begrepen dat het toch allemaal ietsje ingewikkelder lag. Er waren ook maar een paar mensen op social media die de boodschap wilden simplificeren, bot of negatief reageerden of een tegencampagne probeerden te organiseren.
Verder begreep iedereen precies wat het grotere probleem was en dat uitsluiting iets is waar iedereen mee te maken kan krijgen. Of zoals ik het in een persbericht, in mails en tweets heb geformuleerd: ooit wordt iedereen oud of ziek en dus een slecht risico. Twitteraars, Facebookers, internetsites en traditionele media hebben dat heel goed opgepikt. We hebben de wereld (nog) niet verbeterd, maar wel een groot probleem op de kaart gezet. En dat met een boodschap van 131 tekens. Het kan dus wèl.
Foto intro met dank aan Fotolia